blog

Verschillen tussen blenders en slowjuicers

Vaak blijkt het nog best lastig om dagelijks voldoende groente en fruit binnen te krijgen. Dit is precies waar het juicen en blenden je mee kan helpen. Met een blender of slowjuicer is het veel gemakkelijk om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen. Maar wat is nu het verschil tussen een blender en een slowjuicer? 

Het Voedingsbureau adviseert om dagelijks minstens 250 gram groente en 200 gram fruit te consumeren. Ondanks dat we de afgelopen jaren ons flink bewuster zijn geworden van gezonde voeding blijkt de gemiddelde Nederlander toch nog steeds te weinig groenten en fruit te eten.

Bij mensen met een gezonde leefstijl zijn blender en slowjuicers enorm populair. Door van al die groente en fruit bijvoorbeeld een heerlijke sap of smoothie te maken kost het vaak geen enkele moeite meer om aan de ADH groente en fruit te komen. 

De verschillen tussen blenders en slowjuicers

Er zijn verschillen tussen een blender en een slowjuicer. Het zijn beide totaal verschillende apparaten en ze werken op een andere manier. Laten we eens kijken naar de voordelen en nadelen. 

Voordelen van een blender

Bij zowel blenden als juicen wordt het fruit vermalen en verpulvert. Een juicer scheidt het sap van de pulp waarna het pulp kan worden weggegooid. Het verschil tussen een slowjuicer en een blender is dat de laatste gebruik maakt van het hele fruit. En dat is goed, want het pulp is zeer rijk aan vezels. Geblenderde groente en fruit bevatten nog steeds hun vezels; een belangrijke voedingsstof voor een gezonde spijsvertering en behulpzaam bij het voorkomen bij een hele lijst aan chronische ziekten.

Het pulp dat dus niet wordt gebruikt bij het juicen, maar juist wel bij het blenden bevat ook een overdaad aan flavonoïden. Dat is een krachtige antioxidant die essentieel is voor de stofwisseling van vitamine C.

Een groot verschil met een juicer is dat de blender ook gemakkelijker schoon te maken is. Een blender heeft niet veel losse onderdelen die je uit elkaar zult moeten halen, schoonborstelen en weer in elkaar moet zetten. Een blender kun je heel gemakkelijk in een paar tellen reinigen. 

Nadelen van een blender

Hoewel ze je bloedsuikerspiegel niet zo snel omhoog laten schieten zoals de meeste sappen doen, kan een zoete smoothie uit de blender toch zorgen voor hogere bloedglucosewaarden en daarmee ook bijdragen aan het metabool syndroom. Een smoothie is vloeibaar en we kunnen deze snel consumeren. Hierdoor ligt het binnenkrijgen van te veel calorieën op de loer.

Wij mensen zijn gemaakt om goed en rustig op ons eten te kauwen. Het fruit, wortels en bladeren die onze vroege voorouders aten waren aanzienlijk vezelrijker dan de zachte perziken, aardbeien en appels die wij vandaag de dag eten. Smoothies zorgen er nog veel meer voor dat we niet op ons eten hoeven te kauwen. Wanneer je dagelijkse voeding zou bestaan uit vrijwel alleen smoothies kan dat je kaakspieren slapper maken. Bovendien speelt kauwen een heel belangrijke rol bij een verzadigingsgevoel. 

Wanneer je zelf smoothies maakt met een blender dan heb je volledige controle over de ingrediënten die je gebruikt. Koop je een kant-en-klare smoothie in de winkel dan heb je dat natuurlijk niet. Deze smoothies staan vaak bol van de toevoegingen, zoals fructose, kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Drink je graag een smoothie dan maak je ze dus het beste zelf.

Voordelen van een slowjuicer

Door te juicen kun je zorgen voor een hoge concentratie aan voedingsstoffen, omdat de meeste vitamines en mineralen zich bevinden in het sap en niet in het pulp. Door het gebruik van een slowjuicer zul je dan ook meer antioxidanten en vitamines binnenkrijgen. Een verschil tussen de blender en de slowjuicer is dat sap uit de juicer gemakkelijker verteerbaar is voor mensen met een verstoorde spijsvertering. Hierdoor is het gemakkelijker is om voedingsstoffen op te nemen uit het sap. 

Dat komt omdat vezels de suikers in groenten en fruit bindt en de vertering vertraagd. Een sap uit de juicer zal dan ook sneller een energieboost geven. Sporters zullen daarom meer voordeel hebben bij een sapje vlak voordat ze een prestatie moeten leveren. Bietensap en kersensap bieden sporters trouwens de meeste voordelen.

Nadelen van een slowjuicer

Juicen is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Zoals we eerder al schreven: juicen haalt het overgrote deel van de vezels uit de drank, wat ervoor zorgt dat de suikers uit de groente en fruit erg snel worden opgenomen. Je suikerwaarden kunnen daardoor snel pieken, maar ook snel weer kan zakken. Dat kan weer allerlei klachten veroorzaken. 

Een ander verschil tussen de slowjuicer en de blender is dat sap uit de juicer niet zo’n verzadigd gevoel geeft als een smoothie uit de blender. Je consumeert daarom gemakkelijk teveel sap. Dat kan een probleem zijn als je veel sap van suikerrijke groente en fruit drinkt. Toch is een zelfgemaakte juice nog altijd veel gezonder dan een sap uit de winkel. Kant-en-klaar sap bevat veel ongezonde toevoegingen en is eigenlijk niet gezond te noemen. 

Een juicer haalt bijna alle vezels uit de drank. De pulp wordt opgevangen en gooi je naderhand weg. Wat een nadeel is in vergelijking met de blender, want hierdoor gaan veel goede voedingsmiddelen verloren. 

Het verschil tussen blenders en slowjuicers

Plantaardige voeding is ontzettend gezond. We zouden daarom zeker allemaal meer groente en fruit moeten consumeren. Zowel de blender als de slowjuicer kan een belangrijke rol vervullen bij je dagelijkse strijd om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Hoewel je het voordeel van het kauwen van voedsel mist, kan zowel de slowjuicer als de blender een glansrol vervullen bij het dagelijks binnenkrijgen van voldoende vitamines, mineralen en antioxidanten. 

Een groot verschil tussen slowjuicers en blenders is het verschil in vezels in het eindproduct. Een slowjuicer vangt al het pulp af. Een blender gepulveriseerd de hele vrucht of het fruit en de vezels maken daardoor deel uit van het eindproduct. Dat maakt sap uit de blender voedzamer, terwijl sap uit de slowjuicer voor gemakkelijker is te consumeren.

Hoe dank ook blijft het een feit dat voor de meeste mensen zowel de slowjuicer als de blender een waardevolle toevoeging is om de dagelijkse hoeveelheid groente en fruit te kunnen verhogen.